Aanbod

Smakelijk leren

Om àlle kinderen van zoveel mogelijk basisscholen in Midden- en Zuid-Limburg kennis te laten maken met gezondheid, voeding en koken, bieden wij een gevarieerd en uitdagend lesprogramma aan, dat bestaat uit twee leerlijnen. De leerlijn ‘Smakelijk leren’ is op maat ontwikkeld voor elke leeftijdsgroep en dus leuk en leerzaam voor de hele school. Deze leerlijn bestaat voor groep 1 tot en met 8 uit één les per schooljaar. Gedurende hun Basisschool leertijd krijgen de kinderen in totaal dus acht lessen over thema’s als gezonde voeding, smaken, proeven en koken, maar ook over hygiëne, duurzaamheid en milieu. Daarbinnen komen uiteenlopende onderwerpen aan bod, waarbij theorie en praktijk elkaar op prikkelende wijze afwisselen. Een leuk, leerzaam en lekker gezond lesprogramma.

Modulaire bouwstenen

Naast de leerlijn ‘Smakelijk leren’ bieden we ook modulair onderwijs aan in de vorm van bouwstenen. Hiervoor wordt altijd in overleg een programma op maat aangeboden, volledig afgestemd op de wensen van de school en de doelgroep. Hierin is veel mogelijk, informeer bij de Secretaris gerust naar de mogelijkheden.

Sociaal Maatschappelijke activiteiten

Daarnaast bieden we ruimte aan diverse sociaal maatschappelijke activiteiten, zoals ‘Samen koken, samen eten’ en ‘Budget koken’.

Voucher voor een kinderfeestje :
Ieder kind moet een kinderfeestje kunnen geven. Om ook kinderen van gezinnen met een laag inkomen deze kans te geven verstrekt de gemeente Echt-Susteren ook een voucher voor een kinderfeestje op de kinderKOOKschool. Zie ook de website van de gemeente;

commerciele activiteiten

Commerciële activiteiten

Cursussen en workshop voor volwassenen. Denk hierbij aan ‘Wereldwijd koken’, ‘high tea’ en ‘Taarten en zo’.

Workshops voor kinderen: ‘Gezond is ook lekker’.

Kinderfeestjes

KinderKOOKfeestjes: nodig je vriendjes en vriendinnetjes uit voor een leuk verjaardagsfeestje. Je maakt samen een heerlijk menu, dekt samen de tafel, geniet samen van al het lekkers en neemt alle recepten mee naar huis.

of informeer bij de Secretaris naar andere mogelijkheden.

Weer Zin in Koken!

3 Basiskooklessen € 45,00
Start: Voorjaar 2024

Door deze basiskooklessen krijg je Weer Zin in Koken, en leer je dat een lekkere, gezonde maaltijd niet duur hoeft te zijn, of moeilijk te bereiden is!

In kleine groepjes, waar voldoende aandacht is voor het persoonlijke aspect, ga je aan de slag met het bereiden van een menu. Vervolgens ga je aan tafel om de zelfgemaakte maaltijd te nuttigen. Na het samen opruimen en afwassen, is het programma om 21.00 uur ten einde.

Je betaalt in totaal een kleine eigen bijdrage (€ 45,00) voor de ingrediënten.

De 1e les is gepland op een woensdag (voorjaar 2024), 17.00 uur.
De overige 2 data worden in overleg met de cursisten vastgesteld.

De kooklessen vinden plaats in de KinderKOOKschool, Feurthstraat 56, 6114 CW Susteren.

pr@kinderkookschool.nl

Cursus Basiskooklessen voor jongeren

Ben je tussen 13 en 19 jaar en heb je interesse om te leren koken? Schrijf je dan in voor deze cursus!
In drie lessen leer je de basis van koken en bereid je samen een 3-gangen menu. Na afloop wordt er samen gegeten en wordt de keuken weer schoon achtergelaten.
✅ Start: juni of na de zomervakantie 2024 (data in overleg met cursisten)
✅ Woensdag- of donderdag vanaf 16.00 uur
✅ Maximum aantal deelnemers: 8
✅ Kosten € 45,00 (voor 3 lessen, inclusief alle ingrediënten)
✅ Locatie: Kinderkookschool, Feurtstraat 56, Susteren

Opgave per mail: pr@kinderkookschool.nl

Kosten

Om zoveel mogelijk kinderen kennis te laten maken met gezonde voeding, richt de KinderKOOKschool zich op alle basisscholen in Midden- en Zuid-Limburg. Het lesprogramma is op maat ontwikkeld voor leerlingen van groep 1 tot en met 8, waardoor iedereen mee kan doen. De kosten en condities voor deelname aan de leerlijn ‘Smakelijk leren’ zijn als volgt:

Basisscholen uit de gemeente Echt-Susteren betalen € 5,- per kind, per les. Inbegrepen zijn de theorie- en praktijkles, alle benodigde materialen en de gezamenlijke maaltijd. De klas wordt begeleid door de eigen leerkracht, deze blijft ook verantwoordelijk voor de klas (lees ook onze spelregels). De school zorgt zelf voor vervoer van en naar de KinderKOOKschool. Scholen uit Echt-Susteren kunnen bij de gemeente Echt-Susteren subsidie voor deelname aanvragen.

Basisscholen uit andere gemeentes betalen € 7,- per kind, per les. Inbegrepen zijn de theorie-  alle benodigde materialen en de bijdrage ter compensatie van de overhead kosten. De klas wordt begeleid door de eigen leerkracht, deze blijft ook verantwoordelijk voor de klas (lees ook onze spelregels). De school zorgt zelf voor vervoer van en naar de KinderKOOKschool.

Tip: scholen van buiten de gemeente Echt-Susteren kunnen mogelijk subsidie voor deelname aanvragen in de eigen gemeente; de gemeente Echt-Susteren neemt aanvragen van scholen buiten de gemeente niet in behandeling.

Kosten voor Modulaire bouwstenen: Afhankelijk van het gekozen onderwerp en menu kunnen de kosten per bouwsteen variëren van € 10 tot € 12,50 per kind. Bij afname van 3 of meer bouwstenen, hanteren wij een kortingspercentage van 10%.

KinderKOOKschool feestjes: Je verjaardag samen met je vriendjes en vriendinnetjes (max 8 deelnemers) vieren? Je kookt samen een feestelijke maaltijd. Daarna dekken we de tafel  en eten alles samen op. Alle recepten gaan mee naar huis.

Zo ziet een kookfeest bij de KinderKOOKschool er uit:

• Kookworkshop van anderhalf uur
  • Tafel dekken, samen eten en samen opruimen

Kosten: € 150,- (maximum aantal kinderen: 8). Dit is inclusief de huur voor de locatie, alle ingrediënten voor het menu, de begeleiding van de feestneuzen en de eindschoonmaak.

Bij elkaar duurt een feest drie tot vier uur.

Kinderfeestjes zijn op afspraak mogelijk op woensdagmiddag tussen 13.00 – 18.00 uur

Secretaris Jorianne E.M. Ritzen-Ahling