KinderKOOKschool

Gezond eten en drinken. Wat is dat en waarom is het op jonge leeftijd al zo belangrijk? Stichting KinderKOOKschool Echt-Susteren heeft zich tot doel gesteld àlle kinderen, van zoveel mogelijk basisscholen in Midden- en Zuid-Limburg, kennis te laten maken met (het belang van) gezonde voeding. Goede voeding geeft bijvoorbeeld energie. Ook zitten er voedingsstoffen in die nodig zijn om te groeien en op gezond gewicht te blijven. Om kinderen hiervan bewust te maken, hebben wij een veelzijdig lesprogramma ontwikkeld. Een combinatie van theorie en praktijk, waarbij ontdekken, proeven, ruiken en samen koken centraal staan. Zo leren kinderen op speelse wijze wat goede voeding is, hoe een gezond eetpatroon eruitziet èn dat gezond ook nog eens echt lekker is!

Het begin: ‘de Pilot’

Het fundament voor de KinderKOOKschool werd in 2018 gelegd met de pilot ‘Smakelijk koken voor kinderen’. Diverse partners sloegen hiertoe de handen ineen om hun gezamenlijke passie voor gezond en lekker eten te delen met leerlingen van OBS De Springdonk in Susteren. Dit succesvolle initiatief van Karin Kamps (Stichting Menswel), Esther Gouder de Beauregard (Susteren Bruist), Jorianne Ritzen-Ahling (oud-docente Hoge Hotelschool Maastricht) en Aloïs Huizinga (Café Bie Aloïs) bleef niet onopgemerkt. Met steun van de gemeente Echt-Susteren en de Provincie Limburg kreeg de pilot een vervolg. Het resultaat is een professionele kookschool voor kinderen van vier tot twaalf jaar, die er in schoolverband op laagdrempelige wijze kennismaken met gezondheid, voeding en koken. In 2019 werd een stichting opgericht en een eigen locatie gezocht: de voormalige Macintoshloods in Susteren. Een kindvriendelijke omgeving voorzien van alle faciliteiten, waar kinderen naar hartenlust ontdekken, ervaren en leren wat gezond eten en drinken is en voor hen doet.

Vrijwilligers

Stichting KinderKOOKschool Echt-Susteren wordt gerund door een enthousiaste groep vrijwilligers. Betrokken mensen met een passie voor gezond en lekker eten, die het leuk vinden met kinderen van vier tot twaalf jaar te werken. Onze vrijwilligers zijn actief op verschillende gebieden. Ze helpen bij de inhoudelijke voorbereiding van de lessen en menu’s, begeleiden kinderen en leerkrachten tijdens de theorie- en praktijkles. Maar bieden bijvoorbeeld ook een helpende hand bij administratieve, organisatorische of technische werkzaamheden. Een gezellig en hecht team, waarbinnen gebruik wordt gemaakt van ieders expertise, kracht en passie.
Meedoen als vrijwilliger? Dat kan! We breiden ons team graag verder uit.

VOG (Verklaring Omtrent het Gedrag)

De KinderKOOKschool voldoet aan alle richtlijnen voor de omgang tussen vrijwilligers en eventuele kwetsbare kinderen/mensen. Wij hebben hiervoor gedragsregels ontwikkeld. De regels geven aan waar de grenzen liggen in het contact. Het gaat hier om een formeel document dat ondertekend wordt door vrijwilligers en een Bestuurslid.

Volgens het aannamebeleid van de vrijwilligers zullen tijdens de intake alle regels vooraf besproken worden. Vervolgens zal de KinderKOOKschool een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) bij het Ministerie van Justitie en Veiligheid aanvragen.

Na de ontvangst van een geldige VOG zal er een vrijwilligerscontract ondertekend worden, inclusief de gedragsregels.

De KinderKOOKschool heeft een Vertrouwenscontactpersoon aangesteld. Bij deze vertrouwenscontactpersoon kunnen vrijwilligers, betaalde medewerkers, minderjarigen, kwetsbare mensen en ouders terecht met hun vermoedens of kennis van grensoverschrijdend gedrag.

Algemene coördinatie: Jorianne Ritzen-Ahling
Coördinatie vrijwilligers: Karin Kamps
Coördinatie facilitaire zaken: Guus Wetzels

Algemene informatie

Voor vragen over het lesprogramma, verhuurmogelijkheden van de locatie of sponsorbijdragen kun je contact opnemen met voorzitter Jorianne Ritzen-Ahling. Dat kan per mail of telefonisch via nummer 06-51034037.

Meedoen als vrijwilliger

We zoeken altijd vrijwilligers om ons team te versterken. Heb je belangstelling of wil je graag meer informatie over vrijwilligerswerk bij de KinderKOOKschool? Stuur een mail met je contactgegevens naar Karin Kamps van Stichting Menswel of bel 06-31913463.

Jorianne Ritzen-Ahling (Voorzitter)
(Secretaris – deze functie is vacant)
Jos Heijen (penningmeester)
Alois Huizinga (lid)